Grupa Muszkieterów, zrzeszająca niezależnych przedsiębiorców pod szyldami sieci Intermarché i Bricomarché. Obrót zrealizowany przez zrzeszone w jej ramach supermarkety wyniósł 9,8 miliardów złotych, co przełożyło się na 11,5 proc. wzrost rok do roku. Tym samym jej marki potwierdziły ambicje dalszego rozwoju i umocniły pozycje wśród kluczowych graczy handlu detalicznego w obszarze FMCG i DIY.
– 2022 rok, mimo, że niełatwy dla branży spożywczej i budowlanej, przyniósł nam bardzo dobre wyniki. Wzrost obrotów o miliard złotych w stosunku do roku poprzedniego pokazuje, że trudności spowodowane wojną i wysoką inflacją nie powstrzymały Grupy przed wzmocnieniem swojej pozycji rynkowej. Był to czas wielu zmian i inwestycji, dzięki którym poprawiliśmy wewnętrzne procesy i udoskonaliliśmy narzędzia do prowadzenia handlu. Dokonaliśmy także znaczących zmian w obszarze naszego modelu franczyzowego. Wdrożona strategia przyłączeń, nowa platforma komunikacji i digitalizacja procesu są tego wyraźnym dowodem – mówi Marc Dherment, Dyrektor Generalny Grupy Muszkieterów w Polsce.
– Takich wyników rocznych nie udałoby się nam uzyskać bez zaangażowania i talentu wszystkich przedsiębiorców tworzących dziś Grupę Muszkieterów, jak również pracowników naszych spółek centralnych. Obroty, realizowane cele i zadowolenie klientów pokazują, że nasz unikalny model współpracy działa i przynosi efekty. Naszą główną wartością jest „niezależność we współzależności”, co oznacza, że przedsiębiorcy są nie tylko właścicielami swoich sklepów, ale współtworzą również całą organizację. Na horyzoncie naszej Grupy pojawia się podwójny symboliczny próg 400 sklepów oraz przekroczenie 10 miliardów złotych obrotów – podsumowuje Marc Dherment.
W 2022 r. Grupa Muszkieterów zintensyfikowała transformację informatyczną. W efekcie prac we wszystkich supermarketach Intermarché i Bricomarché wymienione zostały systemy kasowe. Proces zmian tych systemów rozpoczął się także na stacjach paliw. Z pozytywnym wynikiem zakończyły się testy kas samoobsługowych w obu sieciach. Wraz z rozwojem infrastruktury informatycznej marki rozwinęły programy w obszarze spersonalizowanego marketingu, który opiera się zarówno o aplikację mobilną, jak i kartę fizyczną. Obie marki wdrożyły strategię ograniczania kosztów dystrybucji, która zakłada reinwestycję oszczędności w ceny. Dzięki takiej polityce sieć Bricomarché umocniła pozycję najtańszej sieci na rynku, a Intermarché w znaczącym stopniu poprawiła swój indeks cenowy w relacji do konkurencji.
Wraz ze stacjami paliw, przychody Intermarché w 2022 roku urosły o ponad 700 mln złotych i przekroczyły próg 6 miliardów złotych obrotu. Sieć zakończył 2022 rok z liczbą 22 punktów sprzedaży, które przeszły remodeling do konceptu Power. Marka powiększyła także w 2022 roku park stacji paliw o kolejnych 5 placówek, wzmacniając tym samym swoją pozycję lidera sektora paliwowego wśród sieci handlowych. Miniony rok upłynął dla Intermarché pod znakiem rozwoju e-commerce. Dzięki temu w co czwartym sklepie sieci można realizować zakupy online w ramach usługi Drive.
Sieć Bricomarché kontynuuje politykę ekspansji i inwestycje w rozwój konceptów handlowych. W 2022 roku marka urosła o kolejnych 300 mln złotych i zrealizowała obrót na poziomie 3,6 mld zł, co przełożyło się na 9 proc. wzrost. 2022 rok był intensywny pod względem dalszego rozwoju kanału e-commerce. Obecnie wszystkie sklepy sieci posiadają tę usługę, a Bricomaty, czyli specjalne boksy do odbioru zamówień online, są dostępne dla klientów przy 104 sklepach sieci. Dużym sukcesem było także otwarcie na Śląsku drugiego centrum logistycznego dla sieci Bricomarché.
2023 roku to plan obejmujący nie tylko wdrożenie pilotażowego formatu proximity w sieci Intermarché. Stale poszerzana jest oferta e-commerce. Pojawia się również coraz więcej placówek typu Drive, które pozwalają na odbiór zamówionych online produktów w specjalnie wyznaczonych strefach.
Grupa Muszkieterów proponuje klientom nowe formy współpracy franczyzowej. Jedną z nich jest możliwość przyłączenia istniejącego sklepu „Pod Znak” i tym samym dołączenia do sieci z własnym punktem handlowym. Pierwszy sklep Bricomarché w takiej formie uruchomiono w listopadzie 2022 roku, a w 2023 roku Grupa planuje kontynuację działań. Innymi, prostszymi formami współpracy są także „Partnerstwo” oraz „Wspólne zakupy”.