Muszkieterowie w Europie

Muszkieterowie w Europie

Szyldy Grupy Muszkieterów wykazują za 2024 r. ogólny wzrost na poziomie 6,4% oraz obroty wynoszące 42,5 mld € bez stacji paliw (+5% i 55,6 mld € ze stacjami paliw).

Grupa zakończyła ważny etap migracji 273 sklepów odkupionych od Grupy Casino, przekształcając je w punkty sprzedaży Intermarché (211) oraz Netto (62). Operacja historycznej wagi, odpowiadająca 15 latom rozwoju sieci, według prognoz ma zapewnić dodatkowe roczne obroty rzędu 3 mld € (4,5 mld € po zmianie konceptu sklepów).

Utworzenie sojuszu Aura Retail oznacza dla Grupy nawiązanie długoterminowego aliansu zakupowego. Dzięki temu możliwe będzie wyrównanie wagi Intermarché / Netto i ich partnerów w trakcie negocjacji handlowych z największymi producentami, w trosce o utrzymanie siły nabywczej swoich klientów.

Wspierając silne wzrosty danych generowanych w ramach prowadzonej działalności i chęci stania się europejskim liderem retail media, Grupa Muszkieterów oraz jej struktura Infinity Advertising rozpoczęły współpracę z firmą Valiuz, proponując platformę retail media dla wszystkich szyldów i  krajów.  

Kontynuowana jest reorientacja pionu zakładów produkcyjnych, Agromousquetaires, zgodnie z zapowiedziami z listopada 2024 r.  trwają negocjacje na wyłączność dotyczące przejęcia fabryki Sveltic (Lallier), pod warunkiem wykazania przez przejmującego chęci rozwijania działalności i zatrudnienia.

Thierry Cotillard, prezes Grupy Muszkieterów podsumowuje:

« Rok 2024 był czasem transformacji i wzrostów dla naszej Grupy. Zgodnie z planem, wdrożyliśmy strategię podboju handlowego we wszystkich krajach, w którym prowadzimy działalność mimo sytuacji ekonomicznej, która jest nadal stosunkowo niepewna nie tylko we Francji, ale również w Belgii, w Polsce czy Portugalii.

Wprowadzona dynamika pozwoliła nam wzmocnić naszą konkurencyjną pozycję na wszystkich rynkach, w szczególności we Francji na rynku spożywczym, gdzie zdobyliśmy ponad 2 miliony nowych klientów i dodatkowe 0,9 udziału w rynku, osiągając tym samym 17% udziału w rynku na koniec 2024 r. Wynik ten jest efektem naszych masowych inwestycji w ceny, realizowanych z myślą o ochronie siły nabywczej naszych klientów.  Jest to również owoc pracy wszystkich naszych przedsiębiorców na terenie całej Francji, którzy każdego dnia walczą o poprawę doświadczenia zakupowego klientów, zarówno w przypadku sklepów już istniejących, jak i tych nowo zakupionych.

Oprócz sieci spożywczej, chciałbym również pogratulować wyników naszemu pionowi motoryzacyjnemu (Roady i Rapid Pare-Brise), który we Francji i w Portugalii w ujęciu narastającym zrealizował 330 milionów € obrotów bez stacji paliw.  

 Wobec wyjątkowo napiętej sytuacji na rynku dom i  ogród, który odnotowuje spadek o 4%, nasze szyldy Bricomarché, Brico Cash, Bricorama oraz Tridôme wykazały się odpornością i zrealizowały obroty na poziomie 3,3 mld €. Oznacza to, że mamy wszystkie niezbędne atuty potrzebne do osiągnięcia wzrostów  podczas przejmowania działalności na tym rynku, który odczuwa jeszcze dzisiaj skutki kryzysu siły nabywczej.

Wkroczyliśmy w 2025 r., który zapowiada wyraźne spowolnienie inflacji, jestem przekonany, że mamy wszystkie potrzebne karty w ręku, aby kontynuować wdrażanie naszej ambitnej strategii, stać się tym samym nie do pokonania we Francji oraz zapewnić dynamikę w krajach.»

Szyldy spożywcze: Intermarché i Netto

  • We Francji dobra dynamika handlowa szyldów spożywczych umożliwiła zdobycie ponad 2 milionów nowych klientów i osiągnięcie udziału w rynku na poziomie 17 % (+0,9 pkt.).
  • Obroty wzrosły narastająco o 7,4% w ciągu roku osiągając 32,7 mld € bez stacji paliw (+5,5% i 44,5 mld € wraz ze stacjami paliw). Odnotowany przyrost został w równym stopniu zrealizowany dzięki wynikom 2 241 sklepów z naszego dotychczasowego parku, jak i otwarciom nowych punktów sprzedaży, głównie dzięki przejęciu sklepów Grupy Casino.
  • Transakcja przejęcia 273 punktów sprzedaży Casino została zakończona, ostatni z etapów ukończono w październiku 2024 r., zapewniając dodatkowy roczny obrót w wysokości 3 mld € (4,5 mld € po wprowadzeniu w sklepach nowego konceptu). Dzięki tej operacji możliwe również było utrzymanie ponad 10 000 miejsc pracy w sklepach oraz w działalnościach związanych z logistyką.
    Wszystkie przejęte sklepy są już ponownie otwarte pod szyldem Intermarché lub Netto, a przedsiębiorcy stopniowo rozpoczynają prace związane z wprowadzeniem konceptu w punktach sprzedaży. Celem Grupy jest zakończenie tych prac w okresie 18 miesięcy od daty ponownego otwarcia sklepu i osiągnięcie docelowo średniego wzrostu obrotów na poziomie 30% w stosunku do wcześniejszych realizacji.
  • W 2024 r. szyldy Intermarché i Netto wykonały spore inwestycje chcąc nadal proponować klientom produkty w jak najlepszej cenie, na wzór rozwiązania zaproponowanego w ramach « 1 000 produktów w walce z drogim życiem », wdrożonego na początku kryzysu inflacyjnego.

W krajach:

  • W Polsce szyld Intermarché osiągnął obroty w wysokości 1,2 mld € bez stacji paliw, realizowane przez 185 punktów sprzedaży.
  • W Portugalii obroty Intermarché wzrosły o 3,6%, co daje 1,9 mld € bez stacji paliw, zrealizowane przez 269 punktów sprzedaży.
  • W Belgii Intermarché dokonało wzrostów na poziomie 11%, z obrotami w wysokości 1,9 mld € bez stacji paliw, zrealizowane przez 159 punktów sprzedaży.

Szyldy Dom i Ogród: Bricomarché, Brico Cash, Bricorama oraz Tridôme

  • Pomimo presji na francuskim rynku dom i ogród odnotowującym spadki na poziomie 4%, szyldy Bricomarché, Brico Cash, Bricorama i Tridôme wykazały się odpornością, realizując obrót narastająco na poziomie 3,3 mld €, przy zachowaniu stabilnego udziału w rynku 14,3%.
  • Zrealizowane wyniki na rynku przeżywającym regresję, wzmacniają pozycję szyldów Grupy Muszkieterów jako pierwszej sieci niezależnych przedsiębiorców oraz potwierdzają trzecie miejsce na rynku dom i ogród we Francji. W 2030, sieć Dom i Ogród Grupy Muszkieterów planuje osiągnąć 17% udziału w rynku oraz 4 mld € obrotów.

W krajach:

  • W Polsce Bricomarché odnotowuje wzrosty na poziomie 13,2% i 990 mln € obrotów zrealizowanych przez 213 punktów sprzedaży.
  • Obroty Bricomarché w Portugalii rosną o 9,6%, osiągając 202 mln € obrotu realizowanego przez 61 punktów sprzedaży.

Szyldy pionu motoryzacyjnego: Roady i Rapid Pare-Brise

  • Centra samochodowe Roady oraz centra wymiany szyb Rapid Pare-Brise zrealizowały całkowity obrót na poziomie 330 mln € we Francji i w Portugalii.
  • Szyld Roady zrealizował obrót w wysokości 258 mln € (+7,5%), dzięki 155 centrom samochodowym znajdującym się we Francji (118) oraz w Portugalii (37).

Zakłady produkcyjne Agromousquetaires

  • Zakłady produkcyjne Agromousquetaires, ważny gracz na francuskim rynku rolno-spożywczym, kontynuuje strategię reorientacji działalności, realizując w 2024 r. obroty na poziomie 4,2 mld €.
  • 56 fabryk wchodzących w skład Agromousquetaires jest bardziej niż kiedykolwiek wcześniej zaangażowanych we wzmacnianie wyjątkowego modelu Producenta i Handlowca. Zakłady wspierają wzrost popytu na marki własne dystrybuowane w sklepach szyldów Intermarché i Netto.
  • Dzięki jakości swoich produktów i cenom, pion Agromousquetaires przyczynia się do osiągnięcia celu jakim jest 40% udziałów w rynku produktów marek własnych sprzedawanych w sklepach Intermarché do końca 2026 r.

Grupa Muszkieterowie w liczbach (stan na 31/12/2024):

  • Przy uwzględnieniu wszystkich szyldów i wszystkich krajów, punkty sprzedaży Grupy Muszkieterów realizują w 2024 r. 42,5 mld € obrotów bez stacji paliw i 55,6 mld € obrotów wspólnie ze stacjami paliw.
  • 3 163 niezależnych przedsiębiorców.
  • Ponad 160 000 pracowników.
  • 4 361 punkty sprzedaży Muszkieterów, z czego 3 435 we Francji i 926 w krajach (367 w Portugalii, 159 w Belgii, 398 w Polsce, 2 na Madagaskarze).
  • 3 sieci:

– spożywcza (3 129 punktów sprzedaży),

– dom i ogród (925 punktów sprzedaży),

– motoryzacyjna (307 punktów sprzedaży).

  • 8 szyldów:

– Intermarché: 2 679 punktów sprzedaży (2 066 Francja, 269 Portugalia, 185 Polska, 159 Belgia),

– Netto: 386 punktów sprzedaży we Francji,

– Les Comptoirs de la bio: 64 punkty sprzedaży we Francji,

– Bricomarché: 746 punktów sprzedaży w Europie (472 Francja, 61 Portugalia, 213 Polska),

– Brico Cash: 48 punktów sprzedaży we Francji,

– Bricorama:  118 punktów sprzedaży (116 we Francji i 2 na Madagaskarze),

– Roady: 155 centrów samochodowych (118 we Francji i 37 w Portugalii),

– Rapid Pare-Brise: 152 centra we Francji + 91 znajdujących się w lokalizacjach Roady.

  • Wszystkie szyldy Grupy to 7,54 miliona m² powierzchni sprzedaży, co daje +7,5% w stosunku do 2023 r. IMMO Mousquetaires, spółka nieruchomościowa Grupy, utworzyła w Europie w 2024 r., 625 502 m² z czego 544 053 m² we Francji. Oprócz transakcji związanej z Casino, spółka IMMO Mousquetaires utworzyła 158.000 m² z czego 76.551 m² we Francji. Spółka ta zarządza 1 829 aktywami nieruchomościowymi oraz 3 307 umowami najmu.
  • Zakłady produkcyjne Agromousquetaires, pion rolno-spożywczy Grupy, składa się z 56 zakładów produkcyjnych, znajdujących się we Francji, zorganizowanych w ramach sześciu pionów (wołowina, wieprzowina, produkty morza, napoje, produkty roślinne, artykuły przemysłowe).
  • ITM Export (wcześniej Partenariaty Międzynarodowe), to centrala eksportowa produktów marki własnej i usług Grupy na arenie międzynarodowej, funkcjonująca w ramach oznaczeń szyldu «Partner Intermarché », « Partner Netto », « Partner Bricorama ». W 2024 r. struktura ta zrealizowała rekordowe wzrosty na poziomie 15%. Dzięki projektom partnerskim osiągnięto 859 mln € obrotów dla 65 punktów sprzedaży. 12 partnerów spożywczych, znajdujących się w 13 regionach, zrealizowało obroty wynoszące 747 mln €, a 6 partnerów z sektora dom i ogród osiągnęło obroty  na poziomie 112 mln €.