Grupa Muszkieterów w Europie opublikowała wyniki finansowe za 2017 rok, raportując 2,1 proc. wzrost r/r. Po uwzględnieniu wyników wypracowanych przez stacje paliw, wynik ukształtował się na poziomie 4,1 proc. r/r. Łączne obroty Intermarché, Netto, Bricomarché, Brico Cash, Poivre Rouge i Roady oraz stacji paliw wyniosły 37,58 miliarda euro. Przychody pionu rolno-spożywczego istotnie zwiększyły obrót całkowity Grupy Muszkieterów w Europie, który przy jego udziale wyniósł 41,6 miliarda euro.
Jedna z największych grup niezależnych przedsiębiorców w Europie pokazuje w ten sposób swoją umiejętność adaptacji do zmieniających się potrzeb rynku i oczekiwań konsumentów. Jest to możliwe dzięki zaangażowaniu w budowanie przewagi konkurencyjnej 3 095 przedsiębiorców oraz 146 000 pracowników.
Wzrost Grupy w 2017 roku potwierdza siłę naszego modelu biznesowego opierającego się na potencjale niezależnych przedsiębiorców. W 2018 roku planujemy utrzymać tę dynamikę, podnosząc efektywność biznesową naszych placówek. Na liście celów mamy również kolejne wdrożenia nowoczesnych narzędzi sprzedaży jak na przykład platforma e-commerce czy aplikacja mobilna – deklaruje Didier Duhaupand, Prezes Grupy Muszkieterów.
Intermarché i Netto: utrzymujący się wzrost i rosnące udziały w rynku
Łączny obrót sieci Intermarché i Netto w Europie wyniósł 25,36 miliarda euro bez udziału stacji paliw, co daje wzrost o 1,8 proc r/r (po ich włączeniu 33,49 miliarda euro i wzrost o 4 proc. r/r). We Francji udział rynkowy tych dwóch sieci wyniósł 14,6 proc. z obrotem o wartości 31,09 miliarda euro z uwzględnieniem wyniku stacji paliw. We Francji tylko sieć Intermarché odnotowała 22,42 miliarda euro obrotu, (bez stacji paliw), co przełożyło się na wzrost o 1,7 proc. r/r. Uwzględnienie wyników stacji paliw, daje wzrost o 4 proc. r/r i 29,87 miliarda euro obrotu. We wszystkich swoich formatach sieć kontynuowała strategię zwiększania udziału marek własnych oraz produktów dostarczanych przez lokalnych dostawców.
Bricomarché i Brico Cash: wyniki powyżej rynku
Sieci Bricomarché i Brico Cash zanotowały obroty na poziomie 2,58 miliarda euro. Bricomarché osiągając obroty wyższe o 3,1 proc. r/r w Portugalii kontynuuje wzrosty i umacnia swoją pozycję rynkową w kategorii „dom i ogród”. We Francji Bricomarché i Brico Cash zanotowały wzrost – odpowiednio o 1,6 proc. i 20,4 proc. r/r. Jest to szczególnie istotne w porównaniu ze wzrostem samego rynku DIY, który w 2017 roku wyniósł zaledwie 0,23 proc. w ujęciu wartościowym i 0,58 proc. w ujęciu ilościowym (wskaźnik Banque de France grudzień 2016 / grudzień 2017).
Jednym z kluczowych wydarzeń 2017 roku było nawiązanie porozumienia strategicznego z Bricoramą. Dzięki temu przejęciu Muszkieterowie zajmują dziś trzecią pozycję na rynku DIY we Francji.
Centra samochodowe Roady: większa renoma
Sieć Roady, na którą składa się 147 centrów samochodowych w Europie, w tym 115 we Francji, wypracowała – bez stacji paliw – obrót na poziomie 190 milionów euro, co wpłynęło na nieznaczny spadek wyniku o 1,9 proc. r/r (234,4 miliony euro ze stacjami paliw).
W maju 2017 roku sieci Roady i Profil Plus podpisały umowę o współpracy mającą na celu pozyskanie nowych klientów, wprowadzenie do szerokiej oferty usług pneumatycznych oraz obsługę dużych flot samochodowych i wypożyczalni. Co więcej, w ciągu ostatnich 12 miesięcy znajomość marki Roady, trzeciej sieci centrów samochodowych w kraju, wzrosła o 9 punktów, do 40 proc. obecnie.
Restauracje Poivre Rouge: wzrost dzięki programom lojalnościowym i cyfryzacji
Sieć Poivre Rouge z 85 restauracjami we Francji wypracowała w 2017 roku obrót w wysokości 87,9 miliona euro, co wpłynęło na polepszenie tego wyniku o 3,6 proc r/r.
W 2017 roku Poivre Rouge zainwestował w program lojalnościowy i w projekty wspierające cyfryzację, m.in. poprzez wdrożenie funkcji zamówień online. Poprzedni rok pozwolił też na wprowadzenie dynamiki w zmianie oferty, teraz odświeżanej co dwa miesiące i odwzorowującej sezonowość produktów.
Immo Mousquetaires: 231 przebudowanych lub nowo otwartych punktów sprzedaży
W 2017 roku Immo Mousquetaires w Europie przebudowało 146 punktów sprzedaży, i otworzyło 85 kolejnych. W rezultacie firma udostępniła klientom 180 000 m2 powierzchni we Francji i 62 000 m2 w całej Europie. W porównaniu z rokiem 2016 to wzrost odpowiednio o 36 proc. we Francji i 21 proc. w Europie r/r.
W tym roku Immo Mousquetaires koncentruje się na realizacji strategii rozwoju w dużych aglomeracjach. Do 2021 roku spółka planuje mieć w portfolio ponad 100 punktów Intermarché Express.
Agromousquetaires: wzrost i modernizacja narzędzi przemysłowych
Obrót Agromousquetaires wyniósł 4,02 miliarda euro w 2017 roku, co oznacza 2,6 proc. wzrost r/r dla tej marki. Dzięki 105 milionom euro inwestycji w zeszłym roku Agromousquetaires, stała się 5. grupą w sektorze przemysłu rolno-spożywczego we Francji.
Grupa Muszkieterowie w liczbach
Wyniki Grupy Muszkieterów, według danych do 31 grudnia 2017 r., przedstawiają się następująco:
– Intermarché: 2 393 punkty sprzedaży w Europie, z czego 1 838 we Francji podzielonych na 4 formaty (1 365 super, 303 contact, 86 express, 84 hiper). We Francji 1 275 punktów sprzedaży proponuje usługę e-commerce (1 035 punktów drive, 235 punktów drive dla niezmotoryzowanych klientów, jedynie 5 z dostawą do domu),
– Netto: 295 punktów sprzedaży we Francji,
– Bricomarché: 664 punkty sprzedaży w Europie, z czego 479 we Francji,
– Brico Cash: 26 punktów sprzedaży we Francji,
– Bricorama stanowi 170 punktów sprzedaży we Francji, nie licząc 2017 roku,
– Roady: 147 centrów samochodowych, z czego 115 we Francji,
– Poivre Rouge: 85 restauracji we Francji,