Grupa Muszkieterów zakończyła trzeci kwartał 2020 roku z obrotami narastającymi wyższymi, nie licząc stacji paliw, o blisko 220 milionów złotych w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Wzrost obrotów like-for-like (na sklepach porównywalnych) wyniósł blisko 5 proc. Całkowite obroty zarządzanych przez Grupę sieci sklepów Intermarché, wraz ze stacjami paliw, oraz Bricomarché wyniosły w Polsce w omawianym okresie 5,76 miliarda złotych.
– Podchodzimy z dużą ostrożnością do prognozy obrotów Grupy Muszkieterów na koniec bieżącego roku. Naszym celem niezmiennie pozostaje przekroczenie progu 8 miliardów złotych obrotu, niemniej niepewne otoczenie gospodarcze i ponownie spadający optymizm konsumentów, wraz z rosnącym niepokojem dotyczącym drugiej fali pandemii COVID-19, nakazują jak największą ostrożność. Sytuacja w sklepach zlokalizowanych w galeriach handlowych pozostaje trudna i niepewna, a negocjacje z niektórymi właścicielami galerii sugerują, że w obecnej sytuacji nie dążą oni do skutecznego znalezienia kompromisu i scenariusza win-win – mówi Marc Dherment, Dyrektor Generalny Grupy Muszkieterów w Polsce i dodaje – Podobnie sytuacja stacji paliw – segmentu, którego jesteśmy jednym z liderów rynku w zakresie stacji przysupermarketowych – pozostaje niepewna. Wolumen sprzedaży podnosi się systematycznie od momentu wyjścia z lockdownu, niemniej obroty stacji pozostają pod presją w efekcie połączenia stosunkowo niższego popytu i spadku cen paliw za litr.
Intermarché – intensywny rozwój usługi click&collect i nowy koncept sklepu
Sieć supermarketów spożywczych Intermarché, wraz z przymarketowymi stacjami paliw, od stycznia do września 2020 roku wypracowała obroty w wysokości ponad 3,6 miliarda złotych. Obroty like-for-like (na sklepach porównywalnych) pozostają dodatnie pomimo bardzo trudnego drugiego kwartału z lockdownem.
– Około 85 proc. z blisko 200 sklepów sieci Intermarché to placówki, które są zlokalizowane na osiedlach mieszkalnych lub w ich bliskiej okolicy. W związku z tym od początku pandemii obserwujemy w nich wzrost zainteresowania klientów. Gorsze wyniki odnotowują natomiast sklepy mieszczące się w galeriach handlowych oraz na terenach przygranicznych – podkreśla Marc Dherment, Dyrektor Generalny Grupy Muszkieterów w Polsce.
W pierwszych trzech kwartałach sieć intensywnie rozwinęła usługę z zakresu e-commerce. W tym okresie ofertę zakupów online – Intermarché Drive – wprowadzono dodatkowo w 39 lokalizacjach i jest ona obecnie dostępna w blisko 50 placówkach. Rozwiązanie Drive umożliwia klientom zamawianie produktów przez stronę internetową oraz ich odbiór w specjalnie wyznaczonej do tego strefie, znajdującej się przed supermarketem. Rozwój usługi z zakresu e-commerce idealnie wpisuje się w aktualne oczekiwania i potrzeby klientów.
2020 rok jest także przełomowy dla sieci Intermarché z uwagi na prezentację nowego konceptu supermarketu – Power. Jako pierwszy został on wykorzystany w sklepie sieci w Pabianicach. Zmieniono w nim układ, poszerzono gamę produktów świeżych, bio, fit i dań gotowych, zastosowano dłuższe taśmy kasowe oraz odświeżono szatę graficzną wnętrza i elewacji. Z badań porównawczych przeprowadzonych przez agencję Indago w grudniu 2019 roku i czerwcu br., wynika, że 97 proc. klientów pozytywnie ocenia zmiany zaprezentowane w pabianickim supermarkecie. Sieć planuje wprowadzenie konceptu we wszystkich sklepach w ciągu najbliższych trzech lat. Obecnie jest on testowany w czterech kolejnych placówkach w różnych regionach Polski.
– Pomimo trwającej pandemii COVID-19, 2020 rok obfituje w liczne inicjatywy i inwestycje realizowane przez Grupę Muszkieterów i sieć Intermarché. Poza dynamicznym rozwojem e-commerce i zaprezentowaniem nowego konceptu sklepu, w trzecim kwartale br. Grupa Muszkieterów przeprowadziła kampanię „Sprawdzony sposób na własny biznes”, której celem było pozyskanie nowych przedsiębiorców, chętnych do dołączenia do sieci Intermarché. Kampania, która była realizowana wielokanałowo, była także okazją do zaprezentowania oferty sieci zarówno dla franczyzobiorców, jak i potencjalnych partnerów – podkreśla Marc Dherment, Dyrektor Generalny Grupy Muszkieterów w Polsce i dodaje – Restrukturyzacja Intermarché jest już na końcowym etapie i zgodnie z planem sieć wraca na ścieżkę rozwoju, czego dowodem jest np. obecność na ostatnich Targach Franczyzy w Warszawie. Mamy już zaplanowanych kilka otwarć organicznych na 2021 r. i obecnie prowadzimy rozmowy z kilkoma partnerami w ramach ich przyłączenia do Intermarché. Nasza sieć posiada mocne zaplecze i sprawną, w pełni zintegrowaną, logistykę, która pozwala partnerom na podnoszenie poziomu wydajności operacyjnej. Wyniki sklepu w Pabianicach, otwartego w nowym modelu handlowym i ekonomicznym napawają optymizmem. Stanowią one również dla naszych przyszłych partnerów mocną platformę w niepewnym otoczeniu rynkowym.
Bricomarché – dynamiczny rozwój e-commerce i kolejne otwarcia
Po trzech kwartałach bieżącego roku sieć Bricomarché po raz kolejny wypracowała dwucyfrowe wzrosty obrotów. Wyniosły one ponad 2,1 miliarda złotych.
W 2020 roku sieć Bricomarché dynamicznie rozwija udogodnienia z zakresu e-commerce. Od kwietnia br. klienci wszystkich sklepów sieci mają możliwość złożenia zamówienia online i wyboru jednej z kilku form odbioru, w tym dostawy za pośrednictwem firmy kurierskiej. Sieć rozwinęła także portfolio Bricomatów – autorskiego rozwiązania, które umożliwia odbiór również wielkogabarytowych artykułów w systemie 24/7. Specjalne boksy do odbioru zamówień on-line zostały umiejscowione przed kolejnymi 14 sklepami i obecnie są one dostępne obok 24 supermarketów Bricomarché.
Poza Bricomatami sieć zwiększyła także liczbę sklepów w Polsce otwierając kolejne sześć placówek – w Babicach, Bytomiu, Koszalinie, Oświęcimiu, Staszowie i Środzie Śląskiej. Tym samym liczba supermarketów działających w Polsce pod tym szyldem wzrosła do 168. W trzecim kwartale 2020 roku sieć zmieniła także lokalizację sklepu umiejscowionego w Nowej Soli. Obecnie ma on m.in. większą powierzchnię sprzedaży oraz szerszą ofertę asortymentową o 10 tys. pozycji.
– W ostatnich miesiącach zauważalny jest trend związany z większym zainteresowaniem zakupami online, jednak nie sądzimy, by miało to jakikolwiek wpływ na funkcjonowanie sklepów tradycyjnych czy zagroziło ich działalności – mówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, Dyrektor Generalna sieci Bricomarché w Polsce i dodaje – Naszym celem na ten rok jest zarówno otwieranie kolejnych supermarketów, jak i dalszy rozwój usługi click&collect. Klienci docenili Bricomaty i chętnie z nich korzystają, dlatego jeszcze w tym roku planujemy uruchomić kolejne 30 boksów, tak by na koniec roku było ich łącznie ponad 50.