Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, opublikowanym 30 marca br., wyróżniło aż dziesięć inicjatyw w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu realizowanych przez Grupę Muszkieterów. Są to między innymi internetowa platforma do organizowania wspólnych dojazdów dla pracowników, inwestycja w ekologiczne rozwiązania nowego biurowca centrali Grupy oraz zbiórki na rzecz Banków Żywności. Podsumowanie FOB-u zbiegło się z publikacją raportu z działań na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Grupy Muszkieterów w 2015 roku.
Od początku swojej obecności w Polsce Grupa Muszkieterów, poza działalnością biznesową, angażuje się w liczne akcje prospołeczne. Jest to realizowane w zgodzie ze strategią i misją firmy. W tegorocznej edycji raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” opracowywanego przez FOB zostało wyróżnionych dziesięć z nich. Są to działania m.in. na rzecz konsumentów, pracowników, studentów, kobiet i dzieci, zwierząt oraz środowiska.
– Każdy Muszkieter, przystępując do Grupy, akceptuje Kartę Muszkietera. To spis wartości, które nam przyświecają. Jedną z kluczowych jest gotowość do pracy na rzecz lokalnych społeczności. To dla nas bardzo ważne, że działania w które się angażujemy i wkładamy serce, są dostrzegane i doceniane przez tak uznane organizacje jak Forum Odpowiedzialnego Biznesu – powiedziała Eliza Orepiuk-Szymura, Kierownik Dyrekcji Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów w Polsce.
Działania Grupy Muszkieterów w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu na polskim rynku wynikają ze strategii realizowanej we wszystkich krajach, w których obecni są Muszkieterowie: we Francji, Belgii, Polsce oraz Portugalii. Grupa Muszkieterów niedawno opublikowała raport z działań na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Grupy za 2015 rok. Jest on kompleksową analizą działań tej sieci na rzecz lokalnych społeczności. W raporcie opisano wyzwania, z którymi musi zmierzyć się firma i projekty, które będą realizowane w ciągu najbliższych kilku lat. Grupa planuje m.in. zmniejszyć zużycie energii o 30 proc. do 2020 r. w stosunku do 2014 r. oraz zwiększyć udział energii ze źródeł odnawialnych o 25 proc. do 2025 r.
Dwie z dziesięciu wyróżnionych przez FOB inicjatyw dotyczą działań na rzecz środowiska. Te Grupa Muszkieterów rozpoczęła od siebie. Nowy biurowiec centrali został zaprojektowany tak, by między innymi maksymalnie ograniczyć zużycie wody i energii elektrycznej. Budynek otrzymał certyfikat „Zielone Biuro”, przyznawany przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska, która wyróżnia firmy podejmujące działania na rzecz ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko.
Dodatkowo w trosce o środowisko naturalne, ale również dla wygody pracowników Grupa Muszkieterów stworzyła intranetową platformę do organizowania wspólnych dojazdów do pracy. Korzysta z niej ok. 10 proc. pracowników.
Ekologiczną alternatywą dla transportu samochodowego jest rower. Aby zachęcić klientów do korzystania z niego także w trakcie zakupów, sieć supermarketów Intermarché wprowadziła innowacyjną usługę – wypożyczalnię wózków transportowych – Koursavélo (od francuskiego „courses à vélo” – „po zakupy na rowerze”). Od czerwca 2016 r. z tego rozwiązania mogą korzystać klienci sklepów w Grajewie, Słubicach, Słupsku oraz Ustce. To specjalna konstrukcja z koszami zakupowymi na kółkach, wyposażona w dwie izotermiczne torby. Może być ona użytkowa podczas zakupów zarówno przez pieszych, jak i rowerzystów.
W kategorii „zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej” FOB wyróżnił aż siedem inicjatyw realizowanych przez Grupę Muszkieterów. Firma od 10 lat zachęca kobiety, szczególnie w małych miejscowościach do badań profilaktycznych raka piersi. W ramach akcji Muszkieterowie dla Polek kobiety w wieku 50−69 lat mogą korzystać z bezpłatnych badań w mammobusach odwiedzających wybrane sklepy Intermarché i Bricomarché. Od początku trwania akcji dzięki Muszkieterom przebadano ponad 45 tysięcy Polek.
Kolejnym przedsięwzięciem, które w tym roku Muszkieterowie organizują już po raz 10., jest inicjatywa Zbieramy krew dla Polski. Zbiórki są prowadzone w specjalnych krwiobusach, zlokalizowanych przy wybranych sklepach Intermarché i Bricomarché. Inicjatywa przynosi wymierne korzyści – w zrealizowanych do tej pory 9. edycjach kampanii zebrano łącznie ponad 13 600 litrów krwi od blisko 40 200 osób.
Grupa Muszkieterów angażuje się także w liczne inicjatywy na rzecz dzieci. W 2016 r. Fundacja Muszkieterów zorganizowała pierwszą edycję akcji „Wakacje z Muszkieterami”. Jest ona odpowiedzią na niepokojące wyniki raportu GUS, który pokazuje, że 50 proc. dzieci nie wyjeżdża na wakacje poza miejsce zamieszkania. W ramach akcji Muszkieterowie zapewnili atrakcyjny wypoczynek dla blisko 1 000 uzdolnionych dzieci z ubogich rodzin.
W ramach inicjatywy Place zabaw – Muszkieterowie w miastach, w których zlokalizowane są sklepy Intermarché i Bricomarché, powstają bezpieczne place zabaw dla dzieci. Od 2008 r. Muszkieterowie stworzyli już 128 miejsc do zabawy w 111 miejscowościach na terenie 14 województw.
Grupa Muszkieterów cyklicznie włącza się w walkę z niedożywieniem dzieci w Polsce, współpracując z Bankami Żywności i organizując na terenie supermarketów Intermarché zbiórki produktów spożywczych. W 2016 r. odbyły się 3 zbiórki, w trakcie których zebrano prawie 30 ton żywności. Sieć prowadzi również działania edukacyjne przedstawiające problem marnowania żywności.
Muszkieterowie angażują się także w akcje na rzecz bezdomnych zwierząt, organizując we wszystkich sklepach Intermarché w Polsce oraz wśród pracowników centrali Grupy Muszkieterów w Swadzimiu zbiórki dla schronisk. Dzięki akcji w sklepach udało się zebrać ponad 45 ton karmy. Natomiast pracownicy centrali Grupy przekazali ponad 150 kg karmy, koce, ręczniki oraz zabawki schronisku w wielkopolskich Obornikach.
Ostatnia z wyróżnionych inicjatyw jest kierowana do studentów. Grupa Muszkieterów, we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu, stworzyła cykl wykładów otwartych pt. „Nowoczesne metody zarządzania w handlu”. Uczestnicy zajęć zdobyli wiedzę m.in. z zakresu logistyki, category management, marketingu, negocjacji, e-commerce oraz PR. Łącznie zorganizowano 9 wykładów, w których wzięło udział ponad 400 studentów. Osoby, które uczestniczyły w przynajmniej 75 proc. spotkań, otrzymały certyfikat ukończenia kursu oraz zaproszenie do wzięcia udziału w rekrutacji na 3-miesięczny płatny staż w centrali Grupy.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” stanowi największy w Polsce przegląd działań społecznie odpowiedzialnych firm w danym roku. 30 marca została ogłoszona jubileuszowa 15. edycja raportu. Podobnie jak w minionych edycjach praktyki z raportu zostały uporządkowane według siedmiu obszarów normy ISO 26000: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Raport FOB jest dostępny na stronie: http://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2016/