Muszkieterowie w Europie

Muszkieterowie w Europie

W 2023 r., wszystkie kraje i wszystkie szyldy Grupy Muszkieterów (Intermarché, Netto, Bricomarché, Bricorama, Brico Cash, Tridôme, Roady i Rapid Pare-Brise), odnotowały łącznie 10% wzrostu oraz obroty na poziomie 39,9 mld euro bez stacji paliw (+7,8% i 52,9 mld euro ze stacjami paliw).

W roku 2023, naznaczonym bezprecedensową inflacją, 3 132 przedsiębiorców Grupy Muszkieterów dostosowało realizowane działania handlowe, utrzymując bliskie relacje ze swoimi klientami w swoich lokalizacjach. Ponad 150 000 pracowników i 4 120 punktów sprzedaży Grupy pracowało głównie nad spełnieniem oczekiwań wynikających z siły nabywczej konsumentów i wsparciem wzrostów Grupy, która w 2023 r. przeprowadziła dwie duże operacje: przejęcie 61 punktów sprzedaży Casino oraz 13 punktów sprzedaży Tridôme.

Na poziomie Grupy (Belgia, Francja, Polska, Portugalia), obroty Intermarché i Netto w 2023 r. osiągnęły poziom 35,13 mld euro bez stacji paliw (48,09 mld euro ze stacjami paliw). Szyldy sieci Dom i Ogród w Grupie Muszkieterów zapewniły obrót wynoszący 4,5 mld euro.

Francja

Dwa szyldy spożywcze Grupy, Intermarché i Netto, zrealizowały obroty na poziomie 30,5 mld euro bez stacji paliw (42,2 mld euro ze stacjami paliw). Wzrosty obrotów odnotowane przez Intermarché wynoszą +8,8% bez stacji paliw i 6,7% ze stacjami paliw (28,8 mld euro bez stacji paliw i 40,2 mld euro ze stacjami paliw). Netto osiągnęło bezprecedensowy wynik z obrotami na poziomie 1,6 mld euro bez stacji paliw, co zapewniło temu szyldowi wzrost o +15,7%.

W 2023 r., chcąc wesprzeć siłę nabywczą swoich klientów, szyldy Intermarché i Netto, wielokrotnie dostosowywały swoją ofertę handlową proponując obniżenie cen, specjalne promocje czy też bezkonkurencyjną ofertę produktów świeżych. Oprócz roli społecznej jaką odegrały te dwa szyldy, ich umiejętność dostosowania się do sytuacji, pozwoliła dotrzeć do 600 000 nowych gospodarstw domowych.

Sieć spożywcza posiada też 1856 punktów odbioru zamówień złożonych on-line, Drive i kontynuuje transformację swoich fizycznych punktów sprzedaży. W tej chwili 655 sklepów Intermarché funkcjonuje w koncepcie Fab Mag, Netto natomiast wykonało w minionym roku remodeling swojego dwusetnego sklepu na koncept POP.

Bricomarché, Bricorama, Brico Cash są pierwszą siecią niezależnych przedsiębiorców i trzecim graczem na rynku DIY. Sieć Dom i Ogród Grupy Muszkieterów (Bricomarché, Bricorama, Brico Cash, Tridôme) realizuje narastająco obroty na poziomie 3,4 mld euro, dzięki czemu pozostaje na niezmienionym poziomie, mimo odnotowywanej na tym rynku regresji. Rok 2023 to punkt zwrotny dla tej sieci Muszkieterów, związany z wprowadzeniem rozwiązania pAInt, wirtualnego asystenta zakupowego, wspieranego sztuczną inteligencją (IA). Jest to narzędzie pomagające sklepom w inteligentnym wspieraniu klientów podczas realizacji projektów związanych z malowaniem.

Centra samochodowe Roady oraz centra wymiany szyb Rapid Pare-Brise, zrealizowały obroty na poziomie 297 milionów euro bez stacji paliw, co zapewnia stabilny poziom względem 2022 r. Wraz ze stacjami paliw, obroty wyniosły 359 mln euro. Szyld Roady osiągnął progresję wynoszącą 4,3% i posiada obecnie 117 centrów samochodowych.

Portugalia

W Portugalii Grupa prowadzi działalność pod szyldami Intermarché, Bricomarché i Roady, których ogólny wzrost wyniósł 7,8% bez stacji paliw i 2,1% ze stacjami paliw, na poziomie obrotów daje to odpowiednio 2 mld euro i 2,9 mld euro. Wraz ze stacjami paliw, Intermarché uzyskuje progresję na poziomie 1,6% (256 punktów sprzedaży), bez stacji paliw jest to 7,7%, w przypadku Bricomarché jest to 7,3% (56 punktów sprzedaży) w stosunku do 2022 r. W 2023 roku inflacja produktów spożywczych w szczytowym momencie przekroczyła 15%. Wszystkie trzy sieci działające w tym kraju przyczyniły się do zaradzenia jej skutkom stawiając na niskie ceny.   

Belgia

161 punktów sprzedaży Intermarché działających w tym kraju osiągnęło rekordowe obroty na poziomie 1,7 mld euro, co daje 103% wzrostu w stosunku do 2022 r. Wynik ten uzyskano dzięki podwojeniu liczby sklepów w 2023 r. (zakup 86 punktów sprzedaży Mestdagh).

Pion rolno-spożywczy Grupy – Agromousquetaires

Obroty pionu Agromousquetaires, głównego gracza rynku rolno-spożywczego we Francji wyniosły 4,7 mld euro, wzrost o +7% w stosunku do 2022 r. Wraz z 57 zakładami produkcyjnymi zlokalizowanym we Francji, zorganizowanymi w ramach sześciu operacyjnych sektorów, Agromousquetaires jest głównym graczem zapewniającym sieciom Intermarché i Netto efektywność operacyjną. Zakłady są niezwykłą siłą, dzięki której Grupa może jeszcze lepiej dostosowywać się do bieżącego kontekstu, działając zawsze z myślą o sile nabywczej swoich klientów. Posiadając własne zakłady produkcyjne, Grupa jest w bezpośrednim kontakcie z rolnikami i może dzięki temu śledzić wszystkie etapy łańcucha wartości, gwarantując tym samym niskie ceny i produkty dobrej jakości. W 2024 r. pion rolno-spożywczy Grupy Muszkieterów świętuje swoje 50. lecie.

IMMO Mousquetaires

W 2023 r. w całej Europie otwarto 301 895 m2 powierzchni, z czego 260 425 m2 przypada na Francję. We Francji 78 083 to nowe m2, w tym 35 626 m2 dla sieci spożywczej (22 nowe otwarcia), 41 308 m2 dla sieci dom i ogród (w tym 7 nowych otwarć), Roady 1 149 m2 (w tym 4 nowe otwarcia). Do tych liczb należy również dodać  58 otwarć związanych z zakupem sklepów Casino (182 342 m2), w tym 43 sklepy, które zmieniły szyld na Intermarché (163 545 m2) i 15 sklepów przekształconych w Netto (18 797 m2). Wraz z pozwoleniami uzyskanymi w 2023 r. dla 65 118 m2 we Francji, Grupa Muszkieterów jest liderem na rynku DIY oraz zyskuje pierwsze miejsce wśród sieci spożywczych.

GRUPA MUSZKIETERÓW W LICZBACH (stan na 31.12.2023 r.)

-Przy uwzględnieniu wszystkich szyldów i wszystkich krajów, punkty sprzedaży Grupy Muszkieterów w 2023 r. osiągnęły obrót na poziomie 39,9 mld euro bez stacji paliw i 52,9 mld euro ze stajami paliw.

-Projekty partnerskie na arenie międzynarodowej (przyłączeni/franczyzobiorcy): 61 punktów sprzedaży, obrót 800 mln euro, z czego 693 mln euro na rynku spożywczym i 107 mln euro na rynku DIY. 17 projektów partnerskich na całym świecie w 13 różnych miejscach.

– 3 132 niezależnych przedsiębiorców.

– 150 000 pracowników w całej Grupie.

– 4 120 punktów sprzedaży Grupy Muszkieterów w całej Europie, z czego 3 226 we Francji i 894 w innych krajach (357 w Portugalii, 161 w Belgii, 376 w Polsce).

– 3 sieci:

               Spożywcza (2 897 punktów sprzedaży)

               Dom i Ogród (906 punktów sprzedaży)

               Motoryzacyjna (317 punktów sprzedaży)

-7 szyldów:

               Intermarché: 2 496 punktów sprzedaży (1 887 we Francji, 265 w Portugalii, 183 w Polsce, 161 w Belgii)

               Netto: 326 punktów sprzedaży we Francji

               Les Comptoirs de la bio: 75 punktów sprzedaży we Francji

               Bricomarché: 722 punkty sprzedaży w Europie (473 we Francji, 56 w Portugalii, 193 w Polsce)

               Brico Cash: 49 punktów sprzedaży we Francji

               Bricorama: 122 punkty sprzedaży (Francja), w tym 2 na Madagaskarze

               Tridôme : 13 punktów sprzedaży we Francji

               Roady: 153 centra samochodowe (117 we Francji i 36 w Portugalii)

               Rapid Pare-Brise: 164 centra we Francji + 84 w lokalizacjach Roady

-7 milionów m2 powierzchni sprzedaży, +5,6% w stosunku do 2022 r.

– Pion rolno-spożywczy Agromousquetaires Grupy Muszkieterów zrealizował w 2023 r. 4,7 mld euro obrotów dzięki 57 zakładom produkcyjnym, znajdującym się we Francji, zorganizowanych w ramach sześciu sektorów (wołowina, wieprzowina, ryby i owoce morza, produkty roślinne, napoje, produkty niespożywcze).